Week 3: Lake Jozini, birding, rhino's & veel meer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu Week 3: Lake Jozini, birding, rhino's & veel meer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu

Week 3: Lake Jozini, birding, rhino's & veel meer

Door: Elsa van der Zwan

Blijf op de hoogte en volg Elsa

26 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Maandag
We begonnen onze week met een bezoek aan Lake Jozini. Dit is een
meer in het Pongola Nature Reserve. Ons doel van deze week was vooral om vogels te fotograferen, dus we gingen op een birding drive door het reservaat. Daarna gingen we de boot op om het meer te verkennen. Het meer had een supermooi uitzicht op de bergen. We kwamen al snel een kudde olifanten tegen die aan het badderen was. Ook kwamen we nijlpaarden en krokodillen tegen. Een erg geslaagde ochtend! Voor onze lunch gingen we naar Ghost Mountain. Dit is een erg sjiek resort in de buurt van Lake Jozini. Veel vrijwilligers gaan hier heen in het weekend voor bijvoorbeeld massages of manicures. We hebben heerlijk gegeten!

Na onze lunch gingen we richting Mduna (een park dat bij Thanda hoort). Aan het einde van onze drive zochten we een heuvel op met een mooi uitzicht om de zonsondergang te fotograferen.

Dinsdag
We begonnen de ochtend vroeg met conservation work. Het was de bedoeling dat we onkruid weghaalden rondom de wegen in het park. We moesten het gras om de planten weghakken met een machete zodat we er beter bijkonden. Daarna gebruikten we de pikhouweel om de wortels (ja het waren enorme planten met giga wortels) kapot te hakken. Daarna konden we de planten er makkelijker uittrekken. Al het onkruid ging op een hoop een werd daarna verbrand. Zwaar werk, maar we hadden gelukkig schaduw! Eenmaal terug op Thanda hebben we de foto's van de vorige week besproken.

In de avond hadden we weer een nightdrive! We zagen een hyena en later nog wat zittende giraffen (wat echt bizar is om te zien het lijkt net of hun poten eraf zijn gezaagd). Op het einde vonden we Skonda Conda, een mannetjes leeuw die we al meerdere keren zijn tegen gekomen. Hij was duidelijk op zoek naar andere leeuwen, hij was hard aan het brullen. Altijd heel gaaf om ze te horen brullen, het is heel indrukwekkend.

Woendag
We begonnen de dag met een Mduna Drive. Mduna is vooral mooi om de heuvels en het mooie uitzicht. Naast zebra's hebben we weinig gezien.

Na de drive kregen we les in Zulu. De leraar raakte een beetje van slag omdat geen van allen de 'klicks' echt onder de knie kreeg. Wat een lastige taal! Een paar voorbeelden:

We eindigden de dag met een birding drive in mduna. We konden alleen weinig vogels vinden... Het mooie was dat we een kwartier hebben stilgestaan bij een van de weinige vogels die we zagen, terwijl er achter onze auto drie leeuwen zaten.. Moeilijk te missen zou je denken ;). Het heeft wel mooie foto's opgeleverd in ieder geval!

Donderdag
De dag begonnen we weer vroeg (om 6:00) met conversation work. We moesten een Boma netjes maken. Hier worden dieren ingestopt om ze te laten wennen aan de omgeving. Zodra ze gewend zijn worden ze in het wild losgelaten. We moesten het hoge gras wieken en zooi a.k.a. bottel en schedels opruimen.

Na het werken kregen we een presentatie over ecology in Thanda. Een van de medewerkers vertelde ons onder andere hoe het aantal dieren in evenwicht gehouden werd. Als er een te groot aantal Wildenbeest is zorgt dat ervoor dat er te veel gras word gegeten en dat er niets meer overblijft. Als er te weinig zijn is er te weinig te eten voor de leeuwen en gaan de leeuwen over op buffels. Het evenwicht is dus erg belangrijk

We sloten de dag weer af met een drive. Eerst leek het alsof we niet zoveel zouden zien... Totdat we witte neushoorn spotte met haar kalf. Terwijl we achter ze aan reden zagen we een andere neushoorn te zien. Dit was echter geen witte neushoorn maar een zwarte! Ze stormde op elkaar af en kwamen er ook achter dat ze niet van dezelfde soort waren...De witte neushoorns verdwenen in de bosjes. De zwarte neushoorn kwam op de auto afgestormd. Hij stond even stil om te kijken, daarna probeerde hij onze auto aan te vallen. Wegwezen dus! Vijf minuten later kwamen we een Black Mamba tegen op de weg. Ze kunnen wel 3 meter lang worden en zijn erg giftig! Gelukkig zitten we in de auto! Als einde van deze mooie drive kwamen we nog een baby giraffe tegen van een dag oud! Allemaal zeldzame sightings!

Friday
Vrijdag begonnen we met een Mduna drive waar we echt helemaal niets zagen... Nouja niets, we kwamen een schildpad tegen op de weg! In de middag vertrokken de meeste naar St Lucia of Mozambique. Ik bleef thuis met wat mensen, tijd om een weekend uit te rusten!

Weekend
Zaterdag ben ik naar 2 lokale markten geweest. Cool om te zien hoe deze mensen je echt alles proberen aan te smeren. Ze verkochten veel fruit maar ook zelfgemaakte spullen. De spullen waren alleen niet erg bijzonder, wat armbandjes en beeldjes. Het was vooral leuk om gewoon wat rond de struinen. In de avond hebben we gezellig met z'n alleen een film gekeken.

Zondag heb ik zo weinig mogelijk gedaan! Lekker liggen bij het zwembad in het zonnetje, super fijn na zoveel drukte. Aan het einde van de dag werd ik gevraagd om op bushwalk te gaan. Het was ontzettend warm, maar het blijft gaaf om door het park te lopen ipv met de auto te gaan. Helaas zagen we niet zo heel veel wildlife. We zagen wel veel grote reptielen waar van ik de naam even niet weet...Maar zeker weer de moeite waard! Later op de avond kwam iedereen terug van zijn weekendtrip en hebben we met z'n allen bijgepraat en weer een film gekeken.

• 26 Februari 2014 - 21:10

Ronald:

Hoi Elsa,

Wat een belevenissen allemaal. En wat een mooie foto''s. Ben benieuwd naar de rest. Nog een paar dagen en dan weer naar Noordwijk. Dat zal wel weer wennen worden voor je. Geniet er nog even van en we zien je maandag weer.

Groetjes Ronald.

• 27 Februari 2014 - 17:25

Lidwien:

Mooi je ervaringen weer te lezen en goed dat je een logboek bijhoudt, dat wordt echt "herkauwen" als je terug komt. Dit zijn echt life-events! Geniet nog en goeie reis terug. Groet lidwien

• 27 Februari 2014 - 20:06

Gera:

Morgen (vrijdag) je laatste rit?
    Geniet nog maar goed van alle indrukken!
    En dan.....weer inpakken en een hele goede reis terug!
    Kijk er naar uit je weer te zien!

Liefs, mam

• 01 Maart 2014 - 11:41

IJda:

Wat een prachtige tijd heb je meegemaakt en beschreven. Je foto's straalden vaak ook het gevaar uit en de laatste vond ik weer heel prachtig. Ik ben heel benieuwd naar je live-verslag. Een heel goede reis terug over dat prachtige continent. Liefs, IJda (Leo ligt met griep te bed)