Lesgeven & trip naar Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu Lesgeven & trip naar Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu

Lesgeven & trip naar Mozambique

Door: Elsa van der Zwan

Blijf op de hoogte en volg Elsa

21 Februari 2014 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Les aan de Mafa School
24 kinderen van de Mafa school kwamen donderdag naar de Thanda lodge om les te krijgen over conservation. De kinderen waren ongeveer tussen de 6 en 11 jaar. Aan ons de taak om een les voor te bereiden en deze ook te geven. Mijn stukje ging over de Big five, over wat poaching is en wat er tegen gedaan kan worden. (Poaching is stroperij.) Tussen de informatie door speelden we wat spellen en organiseerden we een quiz. Het was erg leuk om met deze kinderen te werken. Ze zijn erg anders dan Nederlandse kinderen, ze waren allemaal super verlegen en beleefd. Ze moesten een kruiswoordpuzzel maken maar niemand wilde hulp, ze wilden het allemaal zelf doen. Als ze hem af hadden konden ze lunchen…Alleen zaten er tijdens de lunch maar 2 kinderen aan tafel te eten, de rest wilde perse zonder hulp de puzzel afmaken. Leuk om te zien hoe fanatiek ze zijn.

Sundowners Quiz
Elke twee weken is er op donderdag de sundowners quiz. Alle vrijwilligers worden gemixt en doen in aparte teams mee. Een gedeelte van de quiz was het invullen van vragen op papier. Daarna gingen we naar een heuvel in Mduna met prachtig uitzicht. Daar gingen we verder met de quiz maar dit keer ging het om wie het snelst antwoord gaf. Ons team heeft gewonnen! :) Het was leuk om ook een keer wat te doen met de andere vrijwilligers van research, deze zien we normaal niet zoveel! Na de quiz kregen we wat te drinken en konden we genieten van de zonsondergang!

Sightings
We zijn vooral erg druk met de les bezig geweest, toch hebben we tussendoor mooie dingen gezien op de gamedrives. Zo zagen we woensdag een hele kudde olifanten bij een waterpoel. Er was zoveel te zien. De kleintjes waren aan het spelen, rennen en vooral veel vallen. De grotere olifanten waren bezig met modder over zichzelf te gooien om koel te blijven. Opeens hoorde we één olifant heel hard trompetteren (zo noem je dat toch? ;)). De rest van de kudde stormde keihard in paniek weg. Een groot mannetje bleef over en kwam op ons afgelopen, met z’n hoofd omhoog en stampend met zijn voeten. We probeerde achteruit te gaan maar stonden op een heuveltje dus het ging moeizaam. De motor sloeg ook nog eens af… Dit was wel zenuwslopend maar gelukkig wisten we op tijd weg te komen. De olifant was ‘on musk’ en dan zijn ze ontzettend agressief!
Verder zagen we de twee cheeta broers. Ze lagen heel lief samen in de schaduw te knuffelen. Het zijn echt twee grote katten. Ook zagen we vrijdagochtend voor het eerst hyena’s. Dit zijn duidelijk grote honden. Ze liepen voor de auto uit en stopte heel enthousiast voor elk takje wat ze tegen kwamen. Heel leuk om te zien hoe speels deze beesten zijn. Ze waren zelfs met grassprietjes aan het spelen. Tijdens het lopen vonden ze ook een dode vogel waar ze eerst een tijdje mee speelden en daarna oppeuzelden.

Mozambique
Vanaf Thanda was het zo’n drie uur reizen naar Mozambique! Vanaf de grens werden we opgehaald door een andere taxi. Meteen als je de grens overgaat verdwijnt de weg…We reden over zandpaden. Heel bizar, gewoon door de duinen heen met onze auto. Het dorpje waar we verbleven bestond ook alleen uit zandweggetjes, super leuk! We hadden met z’n allen een complex met verschillende huisjes (met airco EN ventilator!!), waarvan een gezamenlijke ruimte. Ook beschikte we over een tuin inclusief privézwembad! :) In de tuin hingen ook hangmatten…Erg relaxt allemaal!

Toen we aankwamen zijn we meteen naar het dolfijnencentrum geweest om te boeken, de volgende ochtend konden we om 7:30 beginnen! Daarna het strand checken, wat er echt fantastisch uit zag, en gezellig uit eten met z’n allen.

Eenmaal aangekomen in het centrum de volgende ochtend kregen we een screening over hoe we met de dolfijnen moesten omgaan, je mag ze bijvoorbeeld niet aanraken. Daarna kregen we helaas het nieuws dat het te hard waaide en het niet echt goed weer was. De volgende ochtend beter dus. De dag hebben we maar gevuld met relaxen in het zwembad, en het strand! Ook niet helemaal naar dus ;).

De volgende ochtend zijn we weer op pad geweest. We moesten met z'n allen de boot in het water duwen en er dan inklimmen. Dit was nog best lastig, de golven waren gigantisch. Vanaf de branding meer naar het diepere water varen was ook een hele opgave. We moesten op de rand van de boot zitten en onze voeten in een soort houder zetten zodat je daarin vast blijft zitten. De golven in Noordwijk zijn echt mini vergeleken met deze golven ze waren super hoog! Terwijl we aan het varen waren zag ik een golf recht op me afkomen... Ik kreeg de golf vol in mijn gezicht en ik knalde op de grond van de boot (natuurlijk als enige! ;)). Gelukkig waren we nu op open zee. Tijdens de tocht zagen we twee roggen uit het water springen, dit is erg zeldzaam! Ook zagen we een luipaard haai en wat schildpadden. We hebben ook even gesnorkeld boven een rif wat er heel mooi uit zag. Helaas kregen we na twee uur te horen dat het tijd was en de dolfijnen helaas niet in de buurt waren...SNIF! In de middag hebben we nog even gezwommen in het zwembad maar daarna was het weer tijd voor de trip terug naar Thanda. Ondanks de teleurstelling was het een heerlijk relaxt weekend!

• 21 Februari 2014 - 10:42

Roos:

Jeetje echt een avontuur Els! Dit vergeet je nooit meer.
    Geniet er maar goed van! :)
    xx