Eerste paar dagen - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Elsa Zwan - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Door: Elsa van der Zwan

Blijf op de hoogte en volg Elsa

07 Februari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Van Amsterdam naar Londen ging vrij soepel, ik kon meteen door de douane en stond in een uurtje al in Londen. Londen daarentegen was vrij hectisch… Nadat mijn schoenen gecheckt werden, ik in een scan moest staan met mijn armen omhoog en al mijn spullen drie keer door het apparaat werden gehaald…Mocht ik nog 40 minuten wachten tot al mijn spullen in mijn rugtas getest waren. Ik weet nog steeds niet waarom. Om mij heen waren allemaal mensen aan het stressen omdat hun gate dicht ging… Gelukkig redde ik het net aan. Het was een vrij lange vlucht met ontzettend veel turbulentie, alsof ik 3 uur in een achtbaan zat… Gelukkig ging de rest van de tijd wat rustiger en heb ik nog wat slaap kunnen pakken. Johannesburg naar Durban was een eitje vergeleken met de vlucht daarvoor. Eenmaal in de arrival hall zag ik al snel een man staan met het ‘African Impact’ bord. Hij bracht me naar de rest van de vrijwilligers die al aangekomen waren. Na een uurtje wachten op de rest konden we alles in de bus laden en gingen we op weg naar Thanda!

De snelwegen in Afrika zijn heel anders dan we gewend zijn. Iedereen loopt gewoon aan de zijkant van de snelweg. Ook staan er veel kraampjes… Blijkbaar is het geen probleem als je midden op de snelweg snel stopt om even ananas te kopen. Ook kijkt er niemand van op als iemand even rennend oversteekt. Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de oprijlaan van Thanda… Een indrukwekkende weg waarin je al meteen in het midden van de bush zit. Eenmaal aangekomen kregen we onze huisjes te zien. Het zijn hutjes voor 2 personen. Over het bed hangt een muskietennet. Raar genoeg is dit niet voor de muggen, maar tegen de gekko’s die overal rondlopen. Ik deel mijn kamer met een amerikaans meisje genaamd Rachel, erg aardig! Eenmaal gesetteld in het huisje kregen we avondeten. Er werd ons al op het vliegveld verteld dat de Zulu’s erg calorierijk eten, dit was voor veel van de vrouwelijke vrijwilligers een onaangename verassing, iedereen had verwacht lekker slank thuis te komen. ;) Na het eten… Zo vroeg mogelijk slapen. Iedereen was namelijk nogal moe van de reis. Om 9 uur sliep ik direct.

Maandag (Dag 1)
Ik heb als een blok geslapen van 9 tot 7… Heerlijk na zo’n reis! Om acht uur kregen we een introductie van het project. We leerden elkaar beter kennen en ook de omgeving. We kregen ook onze snake & spiders talk. We mogen niet zonder zaklamp rond het kamp lopen. Met de zaklamp moeten we de omgeving scannen. De grond voor slangen of schorpioenen, maar ook verder voor ons of er rode of groene ogen te zien zijn. Bij groene ogen hoeven we ons geen zorgen te maken (planteneters). Rode ogen betekenen echter dat er een roofdier voor je staat. Er schijnen wel eens hyena’s rondgelopen te hebben. Een leeuw is ook mogelijk. Erg geruststellend ;)! Als dit gebeurd mogen we niet wegrennen, want dan gaan ze juist achter je aan. Het schijnt dat je je erg groot moet maken en veel geluid moet maken, dan schrik je ze af. Ik zou niet weten wat ik in zo’n geval zou doen…Hierna konden even relaxen en we zagen vanaf de hoofd lodges giraffes in de verte lopen. Onze eerste wildlife! Bijzonder om dat vanaf het balkon van het huis te zien. Hierna kregen we een introductie over de fotografie, hadden we een lunch en daarna leerden we de fotograaf kennen die ons de komende dagen een cursus zal geven. Daarna kwam het mooiste, onze eerste game drive! We hebben zoveel gezien voor een eerste keer! Nyalas, Impala’s, Kudu’s, Zebra’s, Giraffes en nog het mooiste van alles: een hele groep olifanten. We waren ingesloten door de groep, je zag gewoon overal olifanten. Er waren baby’s, maar er was ook een gigantisch mannetje. ERG indrukwekkend, en stiekem toch wel spannend. De kracht van deze beesten was echt duidelijk toen naast ons een boom werd omgeduwd. De olifant probeerde blaadjes te pakken maar kon er niet bij, daarom raakte hij erg gefrustreerd en gooide maar meteen de hele boom om… Eenmaal thuis moesten we vier foto’s uitzoeken, dit was moeilijk na al deze sightings! Na het eten hebben we de foto’s besproken, interessant om te zien wat iedereen gemaakt heeft. Daarna meteen op naar bed.

Dinsdag (Dag 2)
De fotografie opdracht van de dag was om de zonsopgang te fotograferen. Deze is rond 5 uur, we moesten dus weer vroeg op. Nadat we ontbeten hadden kregen we wat informatie over fotografie. We kregen les over de basics, denk aan diafragma en ISO. Daarna gingen we weer op een game drive. De eerste drive heeft hoge verwachtingen geschept, dus we waren erg benieuwd! In het begin zagen we niet zo veel naast wat zebra’s (Ja gek hoe snel je er aan gewend raakt ;)). Toch zagen we op het einde in de verte 2 cheeta’s liggen! Super mooie beesten! Helaas te ver voor mooie foto’s. Na de drive eerst eten, en de foto’s bewerken. Na het bewerken was het weer tijd om met z’n allen de foto’s te bespreken. Het is gaaf om te zien hoe de andere jouw foto’s zien, je leert er veel van. We waren zo druk bezig met het bespreken dat het al snel veel te laat werd. Om 12 uur kroop ik doodop mijn bed in.

Woensdag (Dag 3)
Weer vroeg op voor een dag vol gamedrives! Eentje in de ochtend en een in de middag. Tussen de drives in kregen we weer fotografieles. We begonnen de drive bij de buitenkant van het gebied bij het hek, omdat dat een plek is waar de cheeta’s vaak gezien zijn. We hadden geluk want we zagen ze meteen lopen! Ze liepen weg van ons, maar toen we stopte met de auto draaide ze zich om en liepen ze heel dicht langs de auto, super gaaf om te zien. Later kwamen we ook twee leeuwen tegen die aan het paren waren. Volgens de guide hadden we extreem veel geluk. Haha! We kwamen ook een kudde buffels tegen, wat everzwijnen en wat red hornbill birds. Kan het niet helpen om elke keer aan de Lion King te denken (Zazu, Pumba ;)). Aan het einde van de laatste drive begon het keihard te regenen en onweren, echt een tropische storm. De hele lucht kleurde elke keer knalpaars! Na de rit weer eten, bewerken en bespreken. Tijdens het bespreken moest iedereen zijn best doen om zijn ogen open te houden, het is zo vermoeiend al die nieuwe dingen en zo weinig slaap. Maar het is het zeker waard!

Donderdag (Dag 4)
Door de extreme regen was de Game drive gecanceld. Omdat iedereen netjes klaar stond om 5 uur, begonnen we dan maar alvast de fotografieles. Bizar, om 5 u in de ochtend les! Iedereen was super moe dus stopte we om het half uur om even wat te drinken of te lopen. Toch was het erg interessant! In de middag konden we gelukkig wel op pad, het weer was weer bijgedraaid. In de avond was het de bedoeling om zonsondergang foto’s te maken. Omdat we de ochtend drive gemist hadden gingen we wat eerder weg. Onderweg spotte we wat giraffes en een paar everzwijnen. Voor de zonsondergang gingen we naar een hoog gedeelte. Het uitzicht was heel mooi tijdens de rit. Eenmaal aangekomen op de top van de heuvels moesten iedereen zijn statief neerzetten en was het wachten tot de zon onderging. De zon verdween achter de wolken dus een echte typische zonsondergang was het niet…Maar dat maakte het juist heel gaaf, het licht was heel bijzonder. Eenmaal terug bewerkte we de foto’s weer en bespraken we ze. Daarna kregen we een les over Lightpainting (je zet dan je camera op een lange sluitertijd en tekent er met een zaklamp in) en het fotograferen van sterren. Paul (de fotograaf) maakte van de groep een lichtschildering. We moesten een halve minuut stilstaan en hij tekende met de zaklamp om ons heen. Best gaaf! Ook zeker de moeite waard om te sterren te fotograferen hier, denk dat ik die binnenkort ga maken!

Vrijdag (Dag 5)
Helaas regende het de hele nacht. De gamedrive kon dus niet doorgaan. Toch kregen we weer vanaf 5:00 les over fotografie. Dit keer ging het vooral over photoshop, voor mij niet erg nodig dus kon ik deze blog schrijven! Om 14:00 vertrekken we richting St. Lucia voor het weekend om crocodillen en nijlpaarden te zien en om te genieten van het strand! Ik ben erg benieuwd. :) Dit is een veel langer verhaal dan de bedoeling is... Kun je nagaan hoeveel je meemaakt in 5 dagen!

Foto's zijn nu te vinden in het album als het goed is!

  • 07 Februari 2014 - 13:00

    Leo:

    Cheeta leuk beetje eigenwijs.jammer dat de giraf juist zijn kop omdraait.
    Zijn het everzwijnen of wrattenzwijnen?
    Kijk uit naar alle foto's.
    Geniet

    Leo

  • 07 Februari 2014 - 15:02

    Lidwien:

    Leuk je verslag te lezen Elsa en wat veel indrukken die eerste dagen. Je foto's......smullen! Heel fijne tijd daar, groetjes lidwien

  • 07 Februari 2014 - 17:53

    Gerda:

    Leuk om je blog te lezen. Mooie foto's.
    Ben benieuwd naar al je foto's.
    Groetjes Gerda

  • 07 Februari 2014 - 18:37

    Harm:

    ... maar mooi dat ie cheetah dan weer juist wél z'n kop omdraait!! Supermooi!

  • 07 Februari 2014 - 21:21

    Margriet:

    Wat heb je al veel gezien! Leuk om je belevenissen te lezen! Bevalt je nieuwe camera goed? Heel veel plezier verder! groetjes, Margriet

  • 09 Februari 2014 - 17:07

    Ronald Van Der Zwan:

    Hoi Elsa,

    Wat een indrukken in een paar dagen. Ben jaloers. Niet op de vroege workshops, maar op al het moois wat je ziet. Geniet ervan! Maak er een mooi project van. Groetjes Ronald.

  • 09 Februari 2014 - 22:52

    IJda:

    Lieve Elsa, wat een boel impressies. Je moet mooie dromen hebben! Ik hoorde van David over je pas. Ik hoop dat dit gauw in orde is. Een souvenirwinkel zal je niet in de buurt hebben! Gera stuurde me je foto met de olifantjes. De tweede kleine lijkt veel ouder. En die slurf aan de rechterkant. Meesterlijk! De andere foto's vind ik ook ook prachtig. In die landschapsfoto kun je echt verdwijnen....Veel liefs en een mooie tijd, IJda

  • 11 Februari 2014 - 14:16

    Robine:

    He Elsa,

    Wauw, ik ben echt heel erg jaloers! Wat een mooie foto's al, en dat wordt alleen nog maar beter. Geniet ervan en veel plezier nog! Hoe was St. Lucia? Daar ben ik nooit geweest, maar wel heel benieuwd naar!

    Groetjes, Robine

  • 11 Februari 2014 - 18:01

    Marjo:

    Echt een geweldig avontuur, en leuk om zo mee te beleven via de mooie foto's en de blog!!
    geniet lekker verder!!

  • 14 Februari 2014 - 17:03

    Roos:

    Onwijs gaaf zeg!!

  • 02 Maart 2014 - 20:22

    Alice:

    Hoi Elsa,
    Het is echt meegenieten met al je mooie verhalen en foto's
    groetjes,
    Alice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsa

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 6504

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Wildlife Photography Thanda

Landen bezocht: